!-- TradeDoubler site verification 3255486 --> Propera parada: cultura: Entrevista a Oriol Canals autor de 'Diví'

dilluns, 18 de juny del 2018

Entrevista a Oriol Canals autor de 'Diví'



Quina relació tens o has tingut amb Dalí o amb el moviment surrealista per poder escriure una novel·la així?
Relació, en el sentit estricte de la paraula, cap. Sóc un apassionat de Salvador Dalí i del seu món des de l'adolescència. Sempre m'ha fascinat tant el geni com el personatge. En el meu cas, unir la novel·la negra i Salvador Dalí era un procés natural perquè són dues coses que m'apassionen. Crec que l'obra de Dalí, és fantàstica per inspirar un assassí en sèrie com el Diví.

Perquè has decidit fer participar policies de diversos països en la teva obra?
M'agrada que els meus llibres tinguin més d'un escenari, més d'un pais. Tractant-se d'un assassí que reprodueix quadres de Salvador Dalí amb restes humanes, el fet l'assassí seguís el recorregut vital de Dalí m'atreia molt. Figueres, Madrid, París i Nova York són escenaris fabulosos. Un cop vaig visitar cada un dels escenaris on passa l'acció em vaig convèncer que eren ideals per a narrar la història.

Per al teu llibre, has demanat assessorament al cos de Mossos o bé a la policia espanyola, francesa o al FBI?
M'he assessorat amb un antic Guàrdia Civil que va formar part de la guàrdia personal de Salvador Dalí durant els darrers anys de la seva vida. Custodia l'obra i el pintor. Va viure en primera fila el famós entorn dalinià. Algunes anècdotes no vaig voler reproduir-les a Diví. Tinc un respecte enorme per la persona de Dalí. Aquest antic agent ha col·laborat amb diverses policies del món al llarg de la seva trajectòria i m'ha assessorat pel que fa a la metodologia. Va ser una font inesgotable d'idees. Sense ell aquest llibre, segurament, no hagués estat possible. També m'he assessorat amb un actual sergent dels Mossos d'Esquadra. A tots dos els dec la publicació de Diví.

Els mitjans d'informació i els seus directors que tracten aquest cas del Diví, estan basats en mitjans i directors reals?
Porto una trajectòria de 20 anys treballant als mitjans de comunicació. Hi he vist de tot. I quan dic de tot, és de tot.

No paren de sorgir polèmiques i misteris entorn a la figura de Salvador Dalí. Creus que ja ho hem vist tot?
Tractant-se de Dalí, mai diguis mai. Mai es pot dir que s'ha vist tot. Sempre ens guardarà una sorpresa. Fins on interpreto el personatge, crec que li hagués agradat que així fos. Fent referència als recents esdeveniments, em fa molta pena (i ràbia perquè no dir-ho) veure com sense una certesa absoluta s'interromp del descans d'un mort. Fa mal. Al cap i a la fi, més enllà de l'artista, del geni, hi ha una persona que patia, que tenia fòbia a la mort, a la decrepitud. Amb això crec que s'hagués emprenyat molt.

Creus que hi ha diferents maneres d'informar sobre un mateix crim?
Sí, sens dubte. Pots triar la Susanna Grisó o Ana Rosa Quintana o bé TV3, RAC1 o el diari ARA, per posar exemples. Els cinc mitjans et diran que ha mort una persona. En dos trobaràs morbo i un "tot per l'audiència" i, en els altres, un codi ètic. Buscant exemples propers, si mires el tractament de notícies com el 17A, l'accident de Germanwings o la mort de Gabriel Cruz, ni TV3 ni l'ARA van treure cap imatge escabrosa. En canvi, Grisó i Quintana van sucar-hi pa amb connexions en directe amb el fèretre de fons incloses. Sento ser tan clar, però em fa fàstic.

T’agradaria fer algun homenatge al mític Agustí Vehí pel fet de que passi la trama a Figueres?
No vaig tenir la sort de conèixer l'Agustí Vehí. D'ell deien que era bromista, honest i un bon servidor públic. Què més es pot demanar? Crec que la novel·la negra catalana li deu molt a ell i al recent i malauradament desaparegut Paco Camarasa.

Quines son les teves influencies per escriure thriller en català?
Sense que necessàriament tots siguin autors de novel·la negra; de casa m'agrada Marc Pastor, Joan Miquel Capell i no em puc oblidar de l'amic Josep Camps. De fora sento atracció per a Agatha Christie, Stephen King i Thomas Harris. Tots ells m'ho fan passar pipa.

Aquest és el teu segon llibre, tens pensat escriure'n algun altre?
Sí, novel·la negra de nou. Ja hi estic treballant. He fet algunes entrevistes i l'estic guionant. No em fixo cap data.

Agustí Argimon

Títol Diví
Autor Canals Vaquer, Oriol
Col·lecció Base Narrativa
Pàgines 294
ISBN 978-84-17183-61-5
Preu 17,8 €




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Popular