diumenge, 22 de juliol de 2012

Entrevista a Laura Manzanera, autora ‘Del corsé al tanga’


Llicenciada en  ciències de la informació i especialitzada en temes històrics, Laura Manzanera ens presenta l’obra ‘Del corsé al tanga’. Es tracta d’un llibre que analitza la evolució de la moda espanyola al llarg dels darrers cent anys, sobretot la femenina. L’autora també ens parla d’algunes de les grans botigues internacionals avui dia com poden ser Zara o Mango.
Laura: Quan va sentir prou atracció pel món de la moda per posar-se a escriure un llibre sobre aquest tema?
Bé, de fet no va ser iniciativa meva sinó que el meu editor va ser qui m’ho va plantejar. Primer em va sobtar perquè mai havia pensat en la moda per escriure un llibre però tot i així vaig pensar que podria enfocar-lo en política i ideologia. Aquest no és un llibre d’estil pel que fa a moda sinó que es tracta d’una obra que analitza la història dels espanyols i les espanyoles des de la perspectiva de la moda, de com hem canviat per dins i per fora d’alguna manera.
L: Realment és un llibre molt complet en el que analitza com l’evolució de la moda a Espanya i també compara com han evolucionat altres països, fent un paral·lelisme amb Espanya. Com ha estat aquest procés de documentació que passa per cent anys de moda?
El llibre és un compendi de tot el que vaig recopilar al llarg de molt temps. Pel que fa a la comparativa de Catalunya i Espanya amb altres països, la referència en quant a moda femenina  sempre ha estat França (moda masculina és Londres), un país que sempre ha estat més avançat en aquesta matèria. Nosaltres tenim una idiosincràsia diferent, vam estar a una autarquia durant quaranta anys que no ens permetia mirar a l’exterior ni que des de l’exterior ens miressin i vam estar tancats. Llavors ens vam apuntar al carro de la moda més tard però ho vam fer amb força.
Xavier: A la contraportada del llibre diu ‘Spain is different’ encara som ‘different’?
Jo crec que cada vegada menys, hi ha diversos motius pels que vam arribar tard a les novetats de la moda. A part dels anys de franquisme, si ens comparem amb els francesos que amb això són molt especialistes, o amb els italians que venen fum, d’alguna manera a nosaltres en general sempre ens ha costat vendre’ns i creure’ns-ho. Aquest fet sumat a quaranta anys de penúries i que la indústria no s’entenia perquè hi havia discrepàncies entre els comercials i els fabricants va fer que ens endarreríssim en la moda. De tota manera, jo crec que ara mateix som importants.
L: En aquest llibre esmenta diversos dissenyadors, tant espanyols com internacionals, com ara Karl Lagerfeld. Vostè té predilecció per algun dissenyador en concret?
La tria està difícil, Valenciaga sempre m’ha cridat l’atenció perquè d’alguna manera és l’essència de la tradició. Ell va recrear la mantellina i, fins i tot, peces molt clàssiques dels segles XVI i XVII, quan a Espanya la moda espanyola estava present a tota Europa. Ell va saber recrear aquesta tradició amb una modernitat absolutament meravellosa.
L: S’ha centrat més en la moda femenina, la qual ha sofert més canvis que la masculina.
Realment sí, confesso que m’agradaria fer un altre llibre sobre moda masculina però és cert que l’home abans anava a treballar amb una vestimenta austera i tot el que eren complements quedava relegat a la dona.
L: En el seu llibre també parla de l’esclavitud de la dona i el que havia de patir amb peces com la cotilla.
Sí, jo afortunadament no ho he hagut de patir però la cotilla devia ser com una presó ambulant a sobre que provocava en la dona una forma de ‘s’ que no era natural al seu cos. Vaig pensar que el títol del meu llibre era molt clarificador
X: Ara la modernitat que ha marcat el Zara i totes les cadenes que han vingut darrera, què significa per la moda espanyola?
A partir dels anys 80, que va ser el gran boom arrel de la moguda madrilenya que després es va estendre a altres llocs com Catalunya o Galícia, va suposar la sortida a l’exterior de la moda espanyola. En l’alta costura s’havia imposat el prêt-à-porter i els espanyols van poder vendre els seus productes fora, tot i que d’entrada amb dificultats. El miracle de botigues com Zara o Mango ens ha donat un prestigi molt important.


Xavier Borrell i Laura Mas

Del corsé al tanga: 100 años de moda en España
Autora: Laura Manzanera
Editorial Península
314 pàgines
ISBN: 978-84-9942-118-6

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada